Tutkimus: Sähköautokanta kasvaa, mutta haasteet pysyvät

Artikkelin lukuaika: 3 minTiedotteet
Drivalian tuore tutkimus paljastaa, että vaikka useimmilla täyssähköautoa tai ladattavaa hybridiä ajavilla on mahdollisuus ladata autoaan kotona, julkisten latausasemien saatavuus ja nopeus koetaan silti lataamisen suurimmiksi haasteiksi. Lisäksi tutkimuksesta käy ilmi, että työsuhdeautoilijat kaipaavat edelleen lisää tietoa ladattavien autojen ominaisuuksista ja latauskäytännöistä.
Jaa tämä artikkeli

Sekä Suomen rekisteröintitilastoista että autoleasingyritys Drivalia Lease Finlandin omasta datasta nähdään, että sähköisten ajoneuvojen osuus kaikista uusista ajoneuvoista on vahvassa kasvussa. Sähköisen autoilun yleistyessä Drivalia halusi selvittää kyselytutkimuksella sähköautoilla ja ladattavilla hybrideillä ajavien työsuhdeautoilijoiden latauskäyttäytymistä sekä näkemyksiä ja kokemuksia lataamisesta.

Kotilataus suosiossa

Drivalian kattavaan kyselyyn vastasi kaikkiaan 2 213 työsuhdeautoilijaa. Heistä 55 % ajaa täyssähköautolla ja 45 % ladattavalla hybridillä. Hybridiautoilijoista 38 % arvioi ajavansa yli puolet kokonaisajoistaan sähköllä. 2 % hybridiautoilijoista myöntää, ettei lataa autoaan lainkaan.

– Tutkimustuloksia käytetään Drivalian omassa kehitystyössä, joten on hienoa, että vastaajia on näin paljon! Kyseessä taitaakin olla yksi kattavimpia suomalaisten työsuhdeautoilijoiden latauskäyttäytymistä selvittäviä kyselyjä, Drivalian Head of Commercial Development Tiina Märijärvi arvioi.

Kuinka paljon arvioit ajavasi kokonaisajoista sähköllä?

Kolmella viidestä vastaajasta on käytössään auton kotilatauspiste ja lisäksi 17 % lataa säännöllisesti kotona tavallisesta suko-pistokkeesta. Vain 23 % siis kertoo, ettei kotilatausmahdollisuutta ole. Autotyypeittäin tarkasteltuna täyssähköautoilijoiden joukossa kotilatauspisteet ovat selvästi yleisempiä kuin hybridiautolla ajavien. Sähkön käyttö taas jakautuu lähes identtisesti ajoneuvotyypistä riippumatta: noin 80 % autoilijoista, joilla on jonkinlainen kotilatausmahdollisuus, lataa yli puolet kuluttamastaan sähköstä kotona.

Kuinka suuren osuuden arvioit ajoon kulutetusta sähköstä olevan ladattu kotona?

Julkisen latausverkoston kattavuudesta kysyttäessä 31 % toteaa kattavuuden olevan hyvällä tasolla, 49 % näkee kattavuuden kohtuullisen hyvänä, vaikkakin paikoin puutteellisena, ja 20 % kokee, ettei kattavuus ole vielä riittävällä tasolla omiin tarpeisiin nähden. Tässä aiheessa ajoneuvotyypillä ja kotilatausmahdollisuuksilla on suuri vaikutus vastauksiin: täyssähköautoilijoista vain 7 % sanoo suoraan, ettei latausverkoston kattavuus ole vielä riittävällä tasolla, kun taas hybridiautoilijoista tätä mieltä on 37 %.

– Ilmiön selittänee suurilta osin se, että sähköautoilijoiden keskuudessa kotilaturit ovat yleisempiä, Märijärvi toteaa.

Suomen julkisen latausverkoston kattavuus on oman kokemukseni mukaan:

Työnantajan tarjoamista maksuvälineistä yleisin on ABC:n mobiilikortti, jota käyttää eniten yli kolmannes vastaajista. Toiseksi yleisimmäksi nousee Shell Rechargen latausavain tai applikaatio (24 %) ja kolmanneksi Plugitin latausavain tai applikaatio (19 %). Mielenkiintoisesti täyssähköautoilijoiden keskuudessa ABC:n mobiilikortti on selvästi yleisin maksuväline, kun taas hybridiautoilijat hyödyntävät eniten Shellin ja Plugitin vaihtoehtoja.

Haasteet sitkeässä ja käyttövoimasta riippuvaisia

Lataamisen suurimmat haasteet riippuvat tutkimuksen perusteella ajoneuvotyypistä. Täyssähköautoa ajavien vastauksissa suurimmaksi haasteeksi (41 %) nousee se, että pika- tai suurteholatausasemia on liian vähän.

– Samalla vain 19 %:lla täyssähköautoilijoista ei ole käytössään auton kotilatauspistettä. Suurin osa täyssähköistä työsuhdeautoa ajavista siis lataa autoaan kotona, mutta silti pikalaturien vähyys harmittaa heitä eniten, Märijärvi sanoo.

Pikalatausasemien määrän jälkeen täyssähköautoilijoiden suurimmat murheet ovat maksuvälineiden liiallinen määrä (36 %) ja kalliit roaming-hinnoitellut lataukset (22 %). Ladattavaa hybridiautoa käyttäviä taas haastaa kaikkein eniten se, ettei auto pysty vastaanottamaan riittävän nopeaa latausta (41 %). Tämän jälkeen vahvimmin esiin nousivat maksuvälineiden liiallinen määrä (27 %), liian suppea julkinen latausverkosto (23 %) sekä se, ettei auton lataaminen kotona ole mahdollista (23 %).

Mikä on mielestäsi suurin haaste autosi lataamiseen liittyen tällä hetkellä?

Etutyyppien välillä on myös nähtävissä haastekokemuseroja (alla oleva taulukko). Käyttöedun piirissä oleville suurin haaste on selvästi maksuvälineiden liiallinen määrä (40 %). Tämän jälkeen yleisimpiä harmin aiheita ovat pika- tai suurtehoasemien vähäisyys ja kalliit roaming-hinnoitellut lataukset. Vapaaetulaisten suurin haaste taas on se, ettei käytössä ole kaikkia tarpeellisia maksuvälineitä (29 %). Toiselle sijalle nousee se, ettei auto pysty vastaanottamaan riittävän nopeaa latausta (26 %).

Mikä on mielestäsi suurin haaste autosi lataamiseen liittyen tällä hetkellä?

– Erot vapaaetulaisten ja käyttöedun piirissä olevien kuljettajien latauskokemuksissa ovat mielenkiintoisia, mutta eivät kovin yllättäviä, Märijärvi huomioi.

Uudet sähköautoilijat kaipaavat edelleen opastusta

Drivalian tutkimustuloksista ja vastaajien avoimista kommenteista käy selkeästi ilmi, että moni työsuhdeautoilija on yllättynyt sähköautoiluun liittyvistä arjen haasteista.

– Kaikkia ladattavia ajoneuvotyyppejä tarkasteltaessa suurimmaksi hidasteeksi koetaan maksuvälineiden määrä, jota taas seuraavat latausnopeuksiin ja latausverkoston kattavuuteen liittyvät harmit, Märijärvi summaa.

– Tulemmekin Drivalialla kehittämään ohjeistustamme entisestään, sillä kenellekään ei pitäisi tulla yllätyksenä, missä tietyllä maksuvälineellä voi maksaa. Saamme tutkimustuloksista myös hyviä eväitä yritysten kanssa käytäviin autopolitiikkakeskusteluihin esimerkiksi kotilatausmahdollisuuden merkityksestä työsuhdeautoilijoille, Märijärvi jatkaa.

Drivalian kyselytutkimukseen vastasi 2 213 työsuhdeautoilijaa, jotka ajavat Drivalian liisaamilla tai hallinnoimilla ladattavilla autoilla. Tutkimus toteutettiin nettikyselynä 25.10.-8.11.2024.

Julkaistu 12. joulukuuta 2023
Oliko tästä artikkelista apua?
12. joulukuuta 2023
Jaa tämä artikkeli

Aiheeseen liittyvää

Autoilun vinkit