Minkä Toyota Proacen sinä ottaisit: dieselin, nelivedon vai peräti täyssähkön?

Yksi Suomen suosituimmista pakettiautoista on Toyota Proace, josta on saatavilla useita eri versioita. Käymme läpi kolme erilaista Proacea ja kerromme, mikä niistä sopii parhaiten juuri sinulle.

Mikä Proace sopii juuri sinulle?

Paljon ja pitkiä matkoja ajavalle diesel Paljon pitkiä matkoja ajavalle ja ympäri Suomen suhaavalle diesel-Proace on itsestään selvä valinta. Dieselin yhteydessä Proacesta on tarjolla myös kattavin kirjo eri korimalleja, tehoversioita ja varusteita. Varma valinta.

Neliveto vaikeisiin paikkoihin Jos oma piha tai työmaat sijaitsevat säännöllisesti rinteessä tai vaikeakulkuisissa paikoissa, on neliveto sinulle arkea huomattavasti helpottava ratkaisu. Neliveto nostaa maavaraa myös 20 millillä. Huomioitavaa kuitenkin on, että neliveto on vain manuaalivaihteinen ja saatavilla L2-korilla.

Sähkö ykkösvalinta kaupunkiin Sähköisellä Proace EV:llä tiedossa on erittäin halpoja kilometrejä, jos lataamisasiat ovat kunnossa. Tällainen paku vaatii latausaseman joko kotiin tai työpaikalle, josta ajot aloitetaan tai johon ne päätetään. Jos ajot painottuvat taajama-ajoon ja etenkin kantakaupunkiin, on sähköversio siellä kuin kotonaan. Ajaminen sähköllä on vaivatonta ja helppoa. Toisin kuin dieselmallissa, sähköauton kulutus pienenee kaupunkimaisessa ajossa. Sähköajo sopii erityisen hyvin niihin tilanteisiin, joissa ajoreitit ovat ennalta tiedossa ja tarjolla oleva sähköinen toimintamatka voidaan mitoittaa em. reitteihin – esimerkiksi jakeluliikenteessä.

Emme suosittele sähköistä Proacea henkilölle, joka ajaa paljon yllättäviä, etenkin laajalle maantieteelliselle alueelle painottuvia ajoja. Tällöin lataaminen ja matkan eteneminen ovat pikalaturien varassa. Ainakaan toistaiseksi Suomen sähköautojen pikalatausverkosto ei ole tarpeeksi luotettava ammattimaiseen käyttöön, jossa kuskin toimeentulo on riippuvainen siitä, että on aina sovittuna ajankohtana oikeassa paikassa.

Tutustu Proace-valikoimaamme

Millainen pakettiauto Toyota Proace on?

Toyota Proace on ollut useamman vuoden Suomessa myytävien pakettiautojen kolmen kärjessä. Toyotan pakettiautoilla on kestävän työjuhdan maine, ja tämä maine kantaa vielä tänäkin päivänä. Proace on monille tuttu myös siinä mielessä, että hyvin samanlaisia pakettiautoja myydään niin Peugeotina, Citroënina kuin Opelinakin. Nyt tarkastelemme kuitenkin Toyotan tarjontaa.

Proacesta lukuisia erilaisia versioita: Compact, L1 ja L2

Proacesta lukuisia erilaisia versioita: Compact, L1 ja L2

Pakettiautomarkkinassa monipuolinen mallitarjonta on kaiken a ja o. Proacea tarjotaankin kolmena koriversiona: Compact, L1 ja L2. Compact on nimensä mukaisesti versioista kaikista pienin – kuormatila on näin ollen pituudeltaan 3 324 mm. L1:n akseliväli on pidempi, jolloin kuormatila kasvaa 3 674 milliin. L2:ssa peräylitys on kasvatettu, jonka jäljiltä kuormatila 3 905 mm pitkä. Kuormatilan tilavuudet vastaavasti ovat 4,6-, 5,3- ja 6,1-kuutiota. Compact-versio mahtuu toki myös ahtaampiin paikkoihin ja on kätevämpi käsitellä kuin isommat versiot. Lisäksi valittavissa on, ottaako liukuovet vain toiselle vai kummallekin puolelle autoa. Takaovia on aina kaksi ja ne avautuvat sivulle.

Proacen polttomoottorimallit kaikki dieseleitä

Proacen polttomoottorimallit kaikki dieseleitä

Compact- ja L1-mallit ovat saatavana joko 1,5-litraisella tai 2,0-litraisella turbodieselilä. L2:n yhteydessä tarjolla on vain 2,0-litrainen moottori. Tarjolla on joko manuaalivaihteisto tai 8-vaihteinen automaatti. Teholukemat liikkuvat pikkumoottorin 100 hevosvoiman ja ison moottorin 180 hevosvoiman välillä. Vuoden 2021 lopussa Proace-mallisto päivittyy, ja mukaan tulee 145-heppainen dieselmoottori 120:n tilalle.

Proacen neliveto vain L2-mallina

Proacen neliveto vain L2-mallina

Suomen pohjoisissa olosuhteissa neliveto on kuin kotonaan. Jos pakettiautolla pitää päästä säännöllisesti hankalampiin paikkoihin – etenkin talvella – neliveto on pakkovalinta. Proacen nelivetoversio on tuore ja kaivattu uutuus mallistossa. Valitettavasti nelivetomalli on tarjolla vain yhtenä moottori- ja koriversiona: 120-heppaisena 2-litraisena dieselinä, manuaalivaihteistolla ja L2-korilla. Neliveto on toteutettu viskokytkimellä, joten normaaliajossa Proace on etuvetoinen. Vasta kun pito etuakselilla heikkenee, hyppää neliveto peliin pelastamaan liukkaan tilanteen. Toteutuksen ansiosta polttoainekulut pysyvät normaalissa ajossa alhaisempina kuin silloin, jos neliveto olisi kiinteä.

Sähkökäyttöinen Proace EV edustaa nykyaikaa – kaksi eri akkukokoa

Sähkökäyttöinen Proace EV edustaa nykyaikaa – kaksi eri akkukokoa

Toyota Proacesta tarjotaan myös täyssähköistä versiota, joka on elintärkeä kaupunkien paikallisten päästöjen leikkaamisessa. Sähköllä ajo ei tuota ajon aikana päästöjä ollenkaan, mutta sen ekologisuus riippuu siitä, miten autoon ladattu sähkö on tuotettu. Akkukokoja on kaksi: 50 kWh ja 75 kWh. Pienempi akku on tarjolla niin Compactin kuin L2:n yhteydessä, isompi vain L2:n parina. Isolla akulla toimintamatka on peräti 313 km, kun pienellä akulla se jää noin 200 kilometriin. Kantavuus on kaikissa malleissa sama 1 t, mutta lisävarusteena pikkuakkuisten kantavuus voidaan nostaa 1,275 tonniin. Tehoa sähkömalleissa on 136 hv ja vääntöä 260 Nm. Takuu sähköajolle on 8 vuotta ja 160 000 km.

Me tiedämme, mistä sinä pidät

Asiakaskokemukseemme ja autoista keräämäämme dataan perustuen me tiedämme, millainen auto sopii juuri sinulle. Autovalmistajista riippumattomana toimijana me haluamme palvella ja auttaa tekemään viisaita valintoja. Meidän autovertailuissamme otetaan huomioon myös esimerkiksi käyttötarve ja elämäntilanne.

Kiitos, haluan tarjouksen!
Jätä yhteystietosi niin teemme sinulle tarjouksen.
Jaa tämä artikkeli