tesla new1

Tesla Model S 75D

Sähköautoilun pioneeri

1. helmikuuta 2020

Teslan Model S 75D saa vannoutuneen diesel autoilijankin innostumaan sähköautoilusta

Sähköautoilun pioneerina tunnetun Teslan Model S 75D on viisiovinen, nelivetoinen ja urheilullisen näköinen sedan. Autossa on 75 kWh:n akku, jolla luvataan jopa 490 kilometrin NEDC-toimintasäde. Model S 75D on vakionakin verrattain varusteltu, mutta koeajamassamme autossa on lisäksi mm. parannettu versio Autopilotista sekä Premium-paketti. Paketin myötä autosta löytyy mm. laadukkaampi äänentoistojärjestelmä, penkinlämmitys myös takapenkeille sekä erillinen ratinlämmitys.

Urheilullisuus ei jää pelkästään ulkokuoren varaan, vaan esimerkiksi nollasta sataan km/h auto kimpoaa 4,4 sekunnissa. Model S 75D on erittäin miellyttävä ajettava ja vaikka kyse on muutenkin vähä-äänisestä sähköautosta, on auton kabiini suhteellisen hiljainen myös 19 tuuman talvirenkailla. Myös ylimääräiset nitinät ja natinat loistavat poissaolollaan.

Suurinta osaa auton toiminnoista hallitaan kojetaulussa sijaitsevan 17 tuuman kosketusnäytön kautta. Valikot ovat loogisia ja helppokäyttöisiä. Sisusta on nahkaverhoiltu ja penkkeihin saa mukavan ajoasennon. Kaikki säädöt toimivat kuinkas muutenkaan – sähköllä.

Sähköautoilu on omiansa myös talvella

Koeajoa kipakoitti noin 15 asteen pakkanen, jolloin sähköautoilun mukavuus korostuu entisestään. Teslan Model S 75D:n saa esilämmitettyä mobiilisovelluksen avulla ja sähkömoottorilla varustetulla autolla on vaivatonta liikkua heti ensimetreistä alkaen: matkaan ei tarvitse lähteä pakokaasupilven saattelemana.

Itse ajaminen on niin helppoa kuin sen kuuluu ollakin. Kunhan auton eri toiminnallisuuksiin tutustuu tarkemmin, uskaltaa myös autopilotin antaa hoitaa osan matkasta. Talvisella kehätiellä toiminto pelaa varsin hyvin, kunhan pitää ohjauspyörästä edes nimellisesti kiinni. Ajokaistojen ollessa enemmän lumen peitossa, autopilotti ei luonnollisestikaan aktivoitunut.

Hinnoittelu

Model S 75D:n hankintahinta ja verotusarvo ovat verrattain suuria, mutta mikäli sähköautoilu edes etäisesti kiinnostaa, kannattaa Teslan Model S:ään ehdottomasti tutustua.

Model S 75D vakuutti vahvalla suorituksellaan vannoutuneen diesel-autoilijankin tutustumaan sähköautoiluun avarin mielin. Tämän auton ajaminen ja käyttö on paitsi miellyttävää, myös autoilun muuttuvaa tulevaisuutta.

Tekniset tiedot

Maantiellä: 19,6 kWh/100km
Maantiellä: 19,6 kWh/100km
Maantiellä: 19,6 kWh/100km
Maantiellä: 19,6 kWh/100km
Kiihtyvyys: 4,4 s
EPA kantama: 417km
NEDC kantama: 490 km
Älupuhelinsovellus

2021 Tesla Model S

Koeajomme jälkeen Tesla Model S on päivittynyt. Toimintasäde on kasvanut 628 kilometriin ja kiihtyvyys 0-100 km/h kestää vain 2.1 sekuntia. Sisäpuolella huomio kiinnittyy puoliohjauspyörään sekä keskikonsolin 17 tuumaiseen kallistettavaan kosketusnäyttöön. Takapenkillä matkustavat voivat nauttia noin 10 teraflopin prosessointitehon näytöstä. Langattoman ohjaimen yhteensopivuus mahdollistaa pelaamisen miltä istuimelta tahansa. Ilmastoinnissa on kolmialueinen lämpötilan säätö. Ilmastoidut etuistuimet ja HEPA-suodatus ovat vakiona.

Kiitos, haluan tarjouksen!
Jätä yhteystietosi niin teemme sinulle tarjouksen.

Lue myös:

Jaa tämä artikkeli