Volvo XC40 P8 Recharge

- kerralla kunnolla

Ennusteiden mukaan vuosi 2021 on Suomessa sähköautojen vuosi. Tätä silmällä pitäen Volvo on uuden täyssähköauto XC40 P8 Rechargen kanssa oikeaan aikaan liikkeellä. Minkälainen auto uusi XC40 P8 Recharge on?

Ilahduttavasti Volvon ensimmäinen täyssähköauto on tehty suositun ja nuorekkaan XC40:nen perusrakenteelle. Sähköautojen tulo ja murros on ollut Volvon suunnittelijoilla mielessä, sillä XC40 P8 Recharge tarjoaa matkustajille samankokoiset tilat kuin pelkällä polttomoottorilla varustetut sisarmallit tai ladattavat hybridit XC40 T4 ja XC40 T5.

Sähkömoottorien valinta on toinen seikka, jossa on Volvolla niin sanotusti otettu lusikka kauniiseen käteen ja tehty kerralla kunnolla. Kyllä, sähkömoottoreita on kaksi. Eivätkä ne ole sieltä vaatimattomimmasta päästä. Kummankin huipputeho on 150 kilowattia, joka tarkoittaa 204 hevosvoimaa. Tuttu luku. Volkswagen ID.3 ja Volkswagen ID.4 kätkevät sisäänsä samankokoisen sähkömoottorin kumpaisenkin auton malliston sähäkimmässä versiossa, mutta VW:n sähköautoissa on vain yksi moottori.

Volvo on sijoittanut P8 Rechargen sähkömoottorin yksi etuakselille ja sähkömoottorin kaksi taka-akselille. Tämä tarkoittaa 300 kilowatin eli 408 hevosvoiman tehoista nelivetoista katumaasturia, jonka 0-100 km/h kiihtyvyyslukema 4,9 sekuntia, tuntunee mukavalta jopa sähäköihin lähtöihin tottuneessa Tesla-kuskissa.

Lattian alle sijoitettu ajoakusto ei verota matkustajien tiloja, mutta takasähkömoottori nipsaisee tavaratilasta pois noin 50 litraa. Silti tavaratila on perhekäytössä mukavan kokoinen (413 litraa) ja laajennus on helppoa. Takaselkänojat lasketaan alas ja se on siinä. Ilahduttavasti tavaratilan pohjan alta löytyy tilaa auton mukana tuleville suko- ja type 2-latausjohdoille.

Tilava perheauto

Tilava perheauto

Monelle XC40 tuntuu olevan ”se pieni Volvo”. Totta on, että XC40 on nykyisen Volvon malliston pienin vaihtoehto, mutta autona XC40 on yllättävän iso.

Se tarkoittaa, että asiallisen tavaratilan lisäksi aikuiset viihtyvät niin takaistuimilla kuin edessä. Pitkän kuskin takana on hyvät tilat toisella isokokoisella matkustajalla.

Volvo XC40 P8 Rechargen ohjaamossa ovat asiat hyvin. Ainoa pieni miinus tulee ohjauspyörän pituussuuntaisesta säätövarasta, joka voisi olla vielä isompi. Istuin on mallikelpoinen, sillä P8 on tarjolla R-Design-varustelulla, joka tuo mukaan mukavan ja hyvin tuetun sportti-istuimen.

Kojelauta ovat tuttua XC40:tä, mutta muutama asia on toisin kuin perinteisemmillä moottorivaihtoehdoilla varustetut sisaret. P8 on saanut oman mittariston, jonka näkymää voi muokata ja Google on toimittanut yksinkertaistetun käyttöliittymän XC40 P8:n keskinäyttöön.

Näytön käyttäminen on helppoa, vaikka aiempaan monipuolisempaan käyttöliittymään tottunut saattaa hetken miettiä, minne osa toiminnosta on kadonnut. Auton asetuksista pääsee muokkaamaan muun muassa ajaako yhden polkimen taktiikalla vai perinteistä autoa simuloivalla tyylillä. Myös ohjauksen tehostuksen tukevuutta voi muuttaa.

Sähköauto Volvo XC40 P8 Rechargen ohjaamossa viihtyy, sillä elementit ovat laadukkaita ja ergonomia on hyvää.

Volvo XC40 P8 Rechargen lataaminen

Volvo XC40 P8 Rechargen lataaminen

Työsuhdeautoilijan kannalta iloinen asia on, että Drivalia tarjoaa kotilatausratkaisun osana autoetua, jos sen valitsee auton lisävarusteeksi. Tällöin kotiin asennetaan kotilatauslaite. Vapaaetulaisen laite laskuttaa kotona ladatun sähkön työnantajalta, ja latauksen tiedot menevät automaattisesti LeasePlanille, joka laskuttaa työnantajaa. Näin vapaan autoedun sähköautoilu on tehty mahdollisimman helpoksi.

Toinen päivittäistä elämää helpottava elementti on Drivalian applikaatio, jonka kautta autoa voi ladata sopimuksen piiriin kuuluvissa julkisissa latauspisteissä. Myös näiden latauksien laskut menevät automaattisesti työnantajalle.

Volvo XC40 P8 Recharge tukee enimmillään 150 kW pikalatausta, joka tarkoittaa, että auton 78 kWh akuston saa 80-prosenttisesti täyteen jopa 40 minuutissa. Kotilataukseen valmistaja suosittelee 11 kW:n tehoista Wallboxia, jolla auton akuston täytyy tyhjästä 100 prosenttiin noin 7,5 tunnissa.

Normaalista pistorasiasta lataaminen täyteen vie 40-72 tuntia. Tähän tarkoitettua kaapelia suositellaan käytettävän vain tarvittaessa, ei vakituisena latauskaapelina. Hyvä on myös muistaa, että latausajat ovat riippuvaisia eri tekijöistä, kuten ulkolämpötilasta, akun lämpötilasta, latauslaitteistosta sekä akun ja auton kunnosta.

Sähkökulutuksen pienuus ei ole Volvo XC40 P8 Rechargen kärkiominaisuuksia. WLTP-mittauksessa päästiin 19 kWh/100 km sähkökulutukseen. Suomen tammikuun lumimyräkässä kulutus ilman säästötoimenpiteitä ja tehosta nauttien pyöri 31-33 kWh/100 km kulutuksessa. Se tarkoittaa noin 250 km toimintamatkaa. Toki on hyvä muistaa, että sähkökulutukseen vaikuttaa moni asia, ja kuljettaja voi omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen isosti.

Ajaminen sähköauto Volvo XC40 P8 Rechargella

Ajaminen sähköauto Volvo XC40 P8 Rechargella

Ajaminen Volvo XC40 P8 Rechargella on hauskaa ja turvallista. Kiihtyvyys paikaltaan, jopa tammikuun 2021 lumimyräkkäkelissä, on huumaava kokemus. Auton sähköautoille tyypilliseen tapaan välittömästi käytössä oleva huipputeho ja -vääntö yhdistettynä nelivetoon liikuttaa tätä Volvon rivakasti. Kuuluu vain vaimeaa vinkunaa ja maisema vaihtuu joutuisasti.

Toisaalta kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat Volvon brändin ytimen eli turvallisuuden vahvoja kannattajia. Jos kuski pääsee liukkaassa talvikelissä yllättämään ja saa auton hetkeksi nelipyöräluisuun, ohjaa auto talvikelistä hurahtaneen kuskin nopeasti ja määrätietoisesti ruotuun. Yleisen ja henkilökohtaisen liikenneturvallisuuden kannalta se on toki hyvä asia.

Yhden pedaalin taktiikalla ajaessa regeneroinnin astetta ei pysty säätämään, vaan auto jarruttaa sähkömoottorilla aina voimakkaasti. Tämän takia napsasin jo koeajon alussa ruudusta täpän pois ja ajoin suurimman osan ajasta ns. perinneauton tyylillä. Auto rullaa ja jarrutus tapahtuu jarrupolkimella. Molempi parempi eli kummallakin tavalla sähköä saadaan jarrutuksissa talteen auton akustoon.

Ajamisen peruselementit ovat hyvällä tolalla. Ohjaustuntuma on hyvä, alusta napakka mutta mukava ja ajaminen sähkö-XC40:llä on hauskaa sekä helppoa.

Kenelle Volvo XC40 P8 Recharge sopii

Sähköauto Volvo XC40 P8 Recharge sopii ihmiselle, joka haluaa nuorekkaan, personoitavan, hauskan, mutta turvallisen sähköauton, jonka tilat riittävät myös perhekäyttöön.

Hinnaltaan reilun 60 000 euron tasoon asettuva XC40 P8 operoi hetken rauhallisemmassa sähköautokentässä. Monet premium-luokan katumaasturi-sähköautot ovat kooltaan ja hinnaltaan selvästi kalliimpia, kuten Mercedes-Benz EQC ja Tesla Model X. Tuleva Tesla Model Y on jo lähempänä, mutta myös sen hinta on korkeampi kuin Volvo XC40 P8:n.

Kilpailua on tulossa pian Volkswagen-konsernin suunnasta. Sekä Volkswagen ID.4 että Skoda Enyaq ovat XC40 P8:n kilpailijoita, vaikka ne eivät Volvon tapaan operoi premium-statuksella. Nelivetoisena ja hyvällä varustelulla kyseisten autojen hinnat nousevat lähelle XC40 P8 Rechargen tasoa.

Tykkäsin

  • Yltäkylläisestä tehosta ja muhkeasta väännöstä
  • Mahdollisuudesta 150 kW:n pikalataukseen
  • Sisätilojen ilmeestä ja etuistuimista
  • Talviajo-ominaisuuksista

En tykännyt

  • Rengashuminasta maantieajossa
  • Nelivetoisen auton puskevasta luonteesta

Tekniikka - Volvo XC40 P8 Recharge AWD R-Design aut

Moottori:
2 x sähkömoottori
Yhteisteho:
300 kW/408 hv
Yhteisvääntö:
660 Nm
Huippunopeus:
180 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h:
4,9 s.
Vetotapa:
Neliveto
Vaihteisto:
Ei vaihteistoa
EU-kulutus:
0 l/100 km (WLTP)
CO2-päästöt:
0 g/km
Kantama:
418 km (WLTP)
Mitat (pit/lev/kork):
4425 mm/1863 mm/1652 mm
Omamassa:
2150-2250 kg
Perävaunupaino jarrullinen:
750 kg
Malliston hinnat alkaen:
38 327 euroa
Koeajoauton hinta varusteineen:
62 593 euroa
Kiitos, haluan tarjouksen!
Jätä yhteystietosi niin teemme sinulle tarjouksen.
Jaa tämä artikkeli