Houkuttelevimmat sähköpakettiautot 2024
Sähköpakettiautot ovat vielä verrattain harvinaisia hyötyajoneuvoja, mutta kasvava tarjonta, toimintamatkan kehitys sekä ympäristöystävällisyys tekevät niistä yhä kiinnostavamman vaihtoehdon yrityksille. Listasimme houkuttelevimmat uudet sähkäpakettiautot tälle vuodelle.
Pienten pakettiautojen mittelössä suuria harppauksia
Pienten pakettiautojen parissa suuren harppauksen sähköistymiseen on tehnyt Stellantis, joka lanseerasi kerralla useita sähköpakettiautoja. Pienemmästä kokoluokasta mainittakoon Citroen e-Berlingo, Fiat e-Doblo, Opel Combo-e Cargo, Peugeot e-Partner, Toyota Proace City EV.
Käytännön toimintasäteet ovat näillä pienemmän luokan pakettitautoilla vielä suhteellisen vaatimattomat pienemmän akkukapasiteettinsa (50 kWh) takia. Kaupunkiajossa tällainen akkukapasiteetti riittää kuitenkin hyvin päivittäisiin työajoihin, ja pienen kokonsa ansiosta näillä sähköpakettiautoilla kaupunkiajo sujuu ketterästi. Hintakilpailussa Stellantiksella on vielä tehtävää, sillä näiden pikkupakujen hinnat pyörivät 40 000 €:n yläpuolella, mikä on vielä pienelle sähköpakettiautolle suhteellisen korkea.
Toiselta valmistajalta mielenkiintoinen tuleva uutuus pienten sähköpakettiautojen rintamalla on Ford E-Transit Courier, jota odotetaan markkinoille vuoden 2024 lopulla.
Tehokkaamman E-Transit Courierin moottorin teho on sata kilowattia ja lastaustilaa on suurennettu avaamalla väliseinään läpilastausluukku. Pieneen sähköpakettiautoon mahtuu näin ollen jopa 2,6 metriä pitkiä esineitä.
Tonnipakujen luokassa houkuttelevia uutuuksia riittää
Ford toi markkinoille viime vuoden lopulla suosikkipakettiautostaan sähköisen version, Ford E-Transit Customin. Tämän uutuuden toimintamatka on yli 300 km, kantavuus yli 900 kg ja vetokyky jopa 2 300 kg. Hyvänä uutisena on, että mallin hinta on noussut vastaavaan dieseliin verrattuna vain noin 8000 €, mikä on maltillinen nousu täyssähköistymiseen nähden.
Tänä vuonna Volkswagen lanseeraa klassikkonsa Transporterin täysin uudistettuna. Uusi T7 malli on tehty yhteistyössä Fordin kanssa, ja on näin ollen yllä mainitun E-Transit Customin sisarmalli. Toimitukset alkavat todennäköisesti vuoden 2025 aikana.
Pikkupakettiautojen lisäksi Stellantis jysäytti myös tonniluokassa viidellä mallillaan: Citroen e-Jumpy, Fiat e-Scudo, Opel Vivaro-e, Peugeot e-Expert ja Toyota Proace EV. Tässä viisikossa uudistuksista huolimatta hintaa on saatu alaspäin ja toimintasäde asettuu noin 360 kilometriin.
Myös Renault astuu tonnipakujen mittelöintiin uudella Renault Trafic E-Tech Electric -mallillaan. Vetokykyä tällä sähköpakettiautolla on 750 kg ja kantavuutta lähes 1 100 kg. Akun kapasiteetti on kuitenkin kilpailijoita pienempi, 52 kWh, ja näin ollen toimintamatka 294 km.
Isossa luokassa sähköisiä uutuuksia nyt myös Suomen markkinoille
Kuten kahdessa aiemmassakin kokoluokassa, Stellantis on mukana myös isojen pakettiautojen kilpailussa: Citroen e-Jumper, Fiat e-Ducato, Opel Movano-e, Peugeot e-Boxer sekä Toyota Proace Max, joka on kokonaan uusi malli Toyotalta. Uudistetut isot pakettiautot eivät ole aiemmin olleet Suomessa saatavina sähköisinä. Sähköistymisen myötä kaikki autot ovat saaneet uudistetun keulailmeen sekä upouuden digitaalimittariston.
Akun kapasiteetti on peräti 110 kWh ja toimintamatka yli 300 km, mikä on suurille ja painaville pakettiautoille kelpo tulos. Suuri akkukoko verottaa kuitenkin kantavuudessa, mikä on alle 600 kg, kun vastaavissa diesel-malleissa lukema on yli 1 200kg. Hintaluokka kipuaa näissä malleissa sähköistymisen myötä suhteellisen korkealle, yli 70 000 euroon.