Ympäristökatsaus kertoo autokannan todellisen CO2-päästöjen määrän – luvut voi viedä suoraan yrityksen Scope 1 -päästöjen raporttiin

Artikkelin lukuaika: 2 minAutoilun vinkit
Drivalialla on vuodesta 2021 alkaen työstetty monipuolisia asiakaskohtaisia ympäristökatsauksia, joista selviää muun muassa yrityksen leasingautojen todelliset CO2-päästöjen kilomäärät. Lisäksi voi verrata esimerkiksi oman yrityksen autokannan käyttövoimia muiden yritysten tilanteeseen. Asiakaskohtaisesta raportista saa suoraan dataan perustuvaa aineistoa yrityksen omaan vastuullisuusraportointiin.
Jaa tämä artikkeli

Drivalian ympäristökatsaus kertoo asiakaskohtaisesti yrityksen autokannan ympäristövaikutuksen, kuten työsuhdeautojen, tuotantoautojen tai kaikkien yrityksen leasingautojen päästökuorman.

Katsauksesta voi erikseen tarkastella vuositason ajosuoritteet kilometreinä, autojen käyttövoiman ja myös esimerkiksi kotilatauslaitteiden määrän. Raportti on helppolukuinen ja siihen on nostettu esiin vain keskeisimmät luvut. Tänä vuonna raportin saa myös englanniksi, koska kansainvälisissä yrityksissä on ollut tarvetta kieliversiolle.

Esimerkkikuva raportista:

– Katsauksesta voi seurata lisäksi sitä, miten autokannan käyttövoimat muuttuvat ja kehittyvät tilattujen uusien autojen osalta. Asiakkaita kiinnostaa eritysesti se, miten katsauksesta voi verrata oman autokannan käyttövoimien tilannetta Drivalian muiden asiakasyritysten käyttövoimajakaumaan. Vertailun voi tehdä samanlaisen autokannan mukaan. Keskusteluissa tuleekin usein yllätyksenä esiin se, kuinka paljon tai vähän yrityksessä on sähköautoja muihin yrityksiin verrattuna. Moni on ajatellut olevansa edelläkävijä autovalinnoissa, muttei sitten olekaan tai toisinpäin, Drivalian Key Account Manager Saara Vunneli kertoo.

Esimerkkikuva raportista:

Ympäristökatsauksen keskusteluissa tuleekin usein yllätyksenä esiin se, kuinka paljon tai vähän yrityksessä on sähköautoja muihin yrityksiin verrattuna.

Saara VunneliKey Account Manager, Drivalia

Katsaus kertoo autokannan kuormituksen suunnan

Yrityksillä on omat tavoitteensa autokannan ympäristökuormituksessa ja vähäpäästöisempien autojen valinnassa. Katsaus on yksi keino seurata, miten tavoitteisiin on päästy. Drivalian työsuhdeautojen uusien autojen tilauksista täyssähköautoja on jo yli 50 prosenttia. Vunneli kertoo, että viime vuonna tilattujen työsuhdeautojen WLTP-standardin mukaiset hiilidioksidipäästöt olivat 29 g/100 km. Autot ovat siis olleet pääsääntöisesti täyssähköautoja tai lataushybridejä.

Käyttövoimavertailu näyttää, millainen autokannan päästökuorman tilanne on asetettuihin tavoitteisiin nähden. Vertailulukemia on saatavilla vuodesta 2021 lähtien, jolloin Drivaliassa on aloitettu näiden vertailulukujen tilastointi. Katsaus kuuluu Drivalian runkosopimusasiakkaiden konsultointipalveluun. Katsauksen voi tilata myös muihin sopimuksiin.

– Ilman seurantaa, olisi vaikea arvioida autokannan suuntaa. Esimerkiksi, jos vuoden 2023 tilasto kertoo, että yrityksessä, jossa työsuhdeautoilla ajetaan pitkiä matkoja, on paljon lataushybridejä, niin sähköllä ajamisen osuus on hyvin vähäistä. Tämä vaikuttaa päästökuorman kokonaisuuteen, Drivalian Key Account Manager Marja Ojala selittää.

Todelliset CO2-päästöt laskettu valmiiksi

Katsauksen data voidaan koostaa halutulta aikaväliltä, ja yleensä se ajetaan täydeltä kalenterivuodelta. Kerätty data ja vertailuluvut ovat sellaisia, mitä asiakasyritys ei saa itse MyFleet -raportoinnista. Osa luvuista on saatavilla MyFleetistä.

– Asiakkaat arvostavat raportin valmiiksi laskettuja todellisia eikä siis valmistajan antamia päästökilomääriä. Katsauksen luvut voi viedä suoraan yrityksen päästöraportteihin Scope 1 -päästöihin leasingautojen osalta, Ojala toteaa.

CO2-päästökilot lasketaan tankkaustilastoista, joissa on oma päästökerroin kaikille käyttövoimille. Kerroin on VTT:n käyttämä. Tilastoista selviää myös se, ovatko kuljettajat tankanneet tavallista vai uusiutuvaa dieseliä – näiden päästökuormalla on suuri ero. Raportista voi katsoa lisäksi tankataanko 95:ta vai 98:a, jonka litrahinta on kalliimpi. Myös se näkyy, kuinka paljon hybrideillä on ajettu ladattuja kilometrejä.

– Kannustamme Drivaliassa kotilatauslaitteiden hankintaan kaikille ladattaville autoille, koska se on edullisin ja vaivattomin tapa lataukseen. Tavoitteenamme on, että erityisesti hybridiautoilijat lataisivat autojaan mahdollisimman paljon, Vunneli sanoo.

Esimerkkikuva raportista:

Asiakkaat arvostavat raportin valmiiksi laskettuja todellisia eikä siis valmistajan antamia päästökilomääriä.

Marja OjalaKey Account Manager, Drivalia

Autopolitiikan saavutuksista kannattaa kertoa

Vunneli suosittelee yrityksiä viestimään omasta autopolitiikastaan ja sen saavutuksista.

– Yritykset pitävät usein vakan alla tietoa siitä, kuinka ympäristöystävällisillä ja jopa kokonaan päästöttömillä autoilla heidän työntekijänsä ajavat. Jos esimerkiksi katsoo kahden vuoden vertailuja ja huomaa selvän eron päästökuormassa, niin siitä kannattaa kertoa niin omille työntekijöille kuin sidosryhmillekin. Pelkästään autopolitiikan muutoksella saa paljon aikaan, Vunneli muistuttaa.

Ojala jatkaa, että usein juuri työsuhdeautot ovat niitä vähäpäästöisimpiä autoja. Molemmat toteavat, että muutaman vuoden sisällä yritysten leasingsopimuskausista vapautuu runsaasti vähäpäästöisiä hybridejä ja täyssähköautoja käytettyjen autojen markkinoille.

Tarvitsetko apua yrityksesi autoilun ympäristö-asioissa?

Asiantuntijamme auttavat mielellään kysymyksissäsi.

Petri Todorovic +358 40 6204 682 petri.todorovic@drivalia.com

Nestori Leppänen +358 45 8761 966 nestori.leppanen@drivalia.com

Marko Juvonen +358 40 0111 175 marko.juvonen@drivalia.com

Julkaistu 3. huhtikuuta 2024
Oliko tästä artikkelista apua?
3. huhtikuuta 2024
Jaa tämä artikkeli

Aiheeseen liittyvää

Tiedotteet
Drivalia Lease Finland aikoo kasvattaa volyyminsa 30 000 autoon lähivuosien aikana19 syyskuu 2023 - Artikkelin lukuaika: 1 min
Tiedotteet
Muutoksia RFID-tunnisteen käytössä K-Lataus -asemilla29 maaliskuu 2023 - Artikkelin lukuaika: 1 min
Tiedotteet
Sähköautoillen.fi - uudesta verkkopalvelusta tietoa sähköautoilusta20 kesäkuu 2022 - Artikkelin lukuaika: 2 min