Sähköautoilun termistö tutuksi

Artikkelin lukuaika: 2 minSähköinen autoilu
Sähköautoilu tuo mukanaan suuren määrän uusia autoilun termejä. Tunnistatko jo nämä termit? Katso listaus ja testaa tietosi.
Jaa tämä artikkeli

Sähköautot

HEV Hybridiauto. Pelkällä sähköllä voidaan ajaa hyvin lyhyitä matkoja. Sähkömoottori avustaa polttomoottoria vähentäen polttoaineen kulutusta ja päästöjä esimerkiksi kaupunkiajoissa ja kiihdytyksissä. Ajoakkua ei voi ladata ulkoisesta lähteestä. MHEV Mild Hybrid Electric Vehicle. Kevythybridi. Sähkömoottori avustamassa, mutta pelkällä sähköllä ei voi ajaa. PHEV Plug-in Hybrid Electric Vehicle Lataushybridi. Sähköllä voidaan ajaa autosta riippuen jopa 100km matkoja. Ajoakku ladataan ulkoisesta virtalähteestä. BEV Battery Electric Vehicle eli täyssähköauto.

Ominaisuudet

V2L Vehicle-to-load. Autossa on invertteri, eli tasavirtaa vaihtovirraksi muuntava laite, joka muuttaa ajoakun tasasähkön 230V vaihtosähköksi, jolloin autoa voi käyttää virtalähteenä vaikka mökillä.V2G Vehicle-to-grid, tekniikka, joka mahdollistaa sähköautojen käytön kaksisuuntaisena energian varastointina. Sähköauto voi toimia paitsi energian kuluttajana myös energian tuottajana ja jakaa varastoitua sähköä takaisin sähköverkkoon. Tämä auttaa tasapainottamaan sähköverkkoa ja hyödyntämään uusiutuvaa energiaa tehokkaammin.V2H Vehicle-to-home, autosta voidaan syöttää sähköä kiinteistöön, jolloin auto toimii varavirtalähteenä.Toimintamatka Matka, joka voidaan ajaa yhdellä täyteen ladatulla akulla. Tärkeää huomioida, että teoreettinen toimintamatka (esim. WLTP) ja käytännön toimintamatka voivat poiketa merkittävästi toisistaan.WLTP Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure WLTP range tarkoittaa sähköauton toimintasädettä, joka on määritetty WLTP-testien perusteella. Tämä luku antaa arvion siitä, kuinka pitkälle auto voi ajaa yhdellä latauksella tietyissä olosuhteissa, kuten kaupunki- ja maantieajossa, tietyllä nopeudella ja tietyn ilmasto-olosuhteen vallitessa. WLTP range on siis teoreettinen ja toimii lähinnä vertailulukuna eri automallien välillä kuin kuvaamaan auton todellista toimintasädettä. 

Lataustermistö

AC-Lataus Vaihtovirtalataus. Esimerkiksi kotilataus tapahtuu aina vaihtovirralla. DC-Lataus Tasavirtalataus. Pikalataus tapahtuu tasavirralla ja latausteho on merkittävästi vaihtovirtalatausta suurempi.CCS Combined Charging System Pikalatausstandardi. Pääasiallinen standardi Euroopassa. CHAdeMO Poistuva pikalatausstandardi – ei enää käytössä uusissa sähköautoissa, myös latauspisteiden määrä vähäinen. Type 2   EU:n latauspistokestandardi AC-lataukseen. Asiointilatauspisteet ovat lähes poikkeuksetta Type 2 liitännällä.Suko / Schuko Kotilatauspistorasia. Voidaan käyttää auton lataukseen tilapäislatauslaitteella. Pieni latausteho, tyypillisesti 1,8kW. Pistorasia syytä tarkastuttaa ammattilaisella ennen latauskäyttöä.kWh Kilowattitunti, eli energiayksikkö, jota käytetään sähkönkulutuksen mittaamiseen. Sähköauton kulutus tai latauksessa vastaanotettu energiamäärä ilmaistaan kilowattitunneissa.kW Kilowatti, eli tehon yksikkö. Sähkömoottorin teho ja latausteho ilmoitetaan kilowateissa.A Ampeeri, sähkövirran voimakkuuden yksikkö. Käytetään lähinnä AC-latauksessa kertomaan kuinka paljon yhdestä vaiheesta otetaan virtaa. Sulakekoko ilmoitetaan ampeereissa.V Voltti, eli jännitteen yksikkö. Sähkömoottorin käyttöjännite ja latausjännite ilmoitetaan volteissa.

Mietityttääkö lataukseen liittyvät asiat?

Ennen sähköauton hankintaa sinun tulee kiinnittää huomiota erityisesti siihen, miten ja missä aiot tulevan autosi ladata. Olemme koonneet kolme lyhyttä opasta, joiden avulla voit tutustua sähköautoihin ja erilaisiin latausvaihtoehtoihin.

Lataa maksuttomat oppaat täältä
Julkaistu 22. huhtikuuta 2024
Oliko tästä artikkelista apua?

Artikkeliin liittyviä aiheita
22. huhtikuuta 2024
Jaa tämä artikkeli