Houkuttelevimmat uudet sähköautot vuonna 2024

Artikkelin lukuaika: 3 minAutoilun vinkit
Mitkä sähköautomallit tänä vuonna erottuvat joukosta? Erityisesti sähköautojen hinnat ovat puhututtaneet viime aikoina, mutta nyt markkinoille alkaa tulla edullisempia vaihtoehtoja. Myös toimintamatka mietityttää monia, ja uudet mallit tuovat myös tähän ongelmaan ratkaisuja.

Kokosimme vuoden 2024 mielenkiintoisimmat sähköautouutuudet.
Jaa tämä artikkeli

smart #1 ja smart #3

Tehokaksikko korkealla varustetasolla

Uudet täyssähköiset smart-mallit, smart #1 katumaasturi ja smart #3 coupé-katumaasturi, ovat nyt ennakkomyynnissä Suomessa. Molemmat mallit tarjoavat tyylikästä muotoilua, energiatehokkuutta ja korkeatasoista varustelua, mukaan lukien premium-viimeistelyn.

Mallit jakavat saman perusrakenteen, tarjoten 49 kWh tai 66 kWh akut ja ne latautuvat nopeasti. Varusteina mm. panoraamalasikatto, LED-ajovalot, ja adaptiivinen vakionopeudensäädin.

EURO NCAP-törmäystestissä smartit saivat täydet 5 tähteä, ja korkeimmat varustetasot ovat nelivetoisia BRABUS-malleja. Autoihin ei voi lisätä tehtaalta lisävarusteita, mutta vetokoukun asennus on mahdollista.

Smart #1 Hinta alkaen 39 990, toimintamatka jopa 420 km. Smart #3 Hinta alkaen 42 200 €, toimintamatka jopa 455 km.

Polestar 4

Mielenkiintoinen uutuus ilman takalasia

Polestar 4 on Polestar-perheen uusi kurvikas SUV, jonka hinta on alkaen 63 300 euroa. Kooltaan Polestar 4 sijoittuu Polestar 2:n ja 3:n väliin. Parhaimmillaan auton toimintamatka yltää jopa 610 kilometriin. Tämä kiituri kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 3,8 sekunnissa.

Mielenkiintoisesti Polestar 4:ssä ei ole perinteistä takalasia, vaan se on korvattu taustapeilikameralla, parantaen sisätilojen mukavuutta ja mahdollistaen panoraamakaton ulottamisen takapenkeille asti. Takaistuimilla on sähköisesti kallistettavat istuimet sekä oma hallintaruutu ilmastoinnille ja medialle.

Polestar 4 tarjoaa myös uusia värivaihtoehtoja ulko- ja sisätiloissa. Varustelupaketteihin kuuluvat muun muassa Pilot Pack, Plus Pack ja Pro Pack, jotka tuovat lisää ajoavustimia, mukavuustoimintoja, suurempia vanteita ja yksityiskohtia designiin. Sisämateriaaleina käytetään muun muassa mäntyöljystä tehtyä MicroTech-vinyyliä ja Econyl-kierrätyskuitua.

Porsche Macan

Tuttu malli sähköistettynä ja uudistuksilla höystettynä

Porsche Macan on nyt uudistunut täyssähköiseksi SUV:ksi. Uusi Macan on Porsche'n toinen sähköautomalli Taycanin jälkeen. Se tarjoaa nelivetoisuuden, kestomagneettitahtimoottorit, poikkeuksellisen takamoottorin asennon ja vaihteiston puuttumisen, mahdollistaen huippunopeuden 260 km/h. Autosta löytyy jopa 540 litraa tavaratilaa sekä 270 kW:n latausteho.

Uusi sähköauto antaa mahdollisuuden kahteen eri pakettiin: Macan 4:ään, joka tarjoaa 408 hevosvoiman tehon sekä Macan Turboon, jossa on 639 hevosvoimaa. Macan 4 kiihtyy 0-100 km/h 5,2 sekunnissa, kun taas Turbo-versio vain 3,3 sekunnissa. Toimintamatka on 613 km Macan 4:lle ja 591 km Turbolle.

Uusi Macan on myös aerodynaamisempi ja hieman suurempi kuin edeltäjänsä, tarjoten paremman ilmanvastuskerroimen ja lisää tilaa sekä tavaratilaa. Teknologian osalta auto tarjoaa edistyneen digitaalimittariston, monitoiminäytön, ja lisävarusteena lisätyn todellisuuden HUD-näytön. Hinnat alkavat Suomessa 84 990 eurosta Macan 4:lle ja 124 490 euroa Macan Turbolle.

Citroën ë-C3

Markkinoiden halvin sähköauto

Citroën ë-C3 erottuu markkinoilla pelkistetyllä mutta erottuvalla muotoilulla, konstailemattomilla materiaalivalinnoilla ja kaksivärisellä ulkokuorella. Ehkä suurin erottautumistekijä on kuitenkin auton edullinen hinta, alkaen 24 990 €, mikä tekee ë-C3:sta markkinoiden halvimman.

Tämä järkevän kompakti sähköauto tarjoaa riittävät tilat sekä matkustajille että tavaroille, 310 litran takakontin ansiosta. Sen tärkeimmät valtit ovat 320 kilometrin toimintamatka, joka kattaa useimpien päivittäisen ajotarpeen, 44 kWh:n akku pikalatauksella, joka mahdollistaa 20–80 prosentin latauksen 26 minuutissa.

Suomeen saapuvat mallit on mahdollista varustella talviolosuhteisiin sopivaksi, esimerkiksi istuinlämmityksellä. ë-C3:n sähkömoottori tuottaa 83 kW:n tehon, kiihtyy nollasta sataan 11 sekunnissa ja saavuttaa 135 km/h huippunopeuden. Uutuutena matkustamossa on C-Zen Lounge -kojelautakonsepti, jossa mittaristo on korvattu kokonaan tuulilasin alareunaan heijastettavalla näytöllä.

Myös vielä edullisempi kaupunkiversio on luvassa vuonna 2025, jossa luvataan 200 kilometrin toimintamatka pienemmällä 30 kWh:n akulla.

Renault Scenic

Täyssähköinen perheauto lupaavalla toimintamatkalla

Renaultin uusi täyssähköinen perheauto lupaa sähköautomarkkinoiden tasolla kiitettävän, parhaimmillaan jopa 619 kilometrin toimintamatkan. 545 litran tavaratila mahdollistaa suuremmankin matkatavaramäärän kuljettamisen ja noin 30 erilaista turvallisuusominaisuutta takaavat mieluisan matkan koko perheelle.

Scenicissä on kaksi näyttöä, vaakasuorassa oleva 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja pystysuoraan sijoitettu 12-tuumainen kosketusnäyttö kojelaudan keskellä. Ne ovat saaneet uuden grafiikan ja visuaalisen ilmeen, joka on entistä modernimpi ja kirkkaudeltaan huippuluokkaa.

Renault Scenic E-Tech 100% electric sisältää jopa 90 % kierrätettäviä materiaaleja. Ohjaamossa 28 % materiaaleista on joko kierrätettyjä tai bioperäisiä. Jopa auton akku on pääosion kierrätettävissä. Ensimmäiset koeajoautot saapuvat jälleenmyyjille alustavan arvion mukaan toukokuussa. Hinta alkaen 43 390 euroa.

Peugeot e-3008

3008:n uusi sukupolvi sähköistettynä

Peugeot on tuonut markkinoille täyssähköisen e-3008 -mallin, joka merkitsee merkin siirtymistä uudelle tasolle sähköautojen segmentissä. Tämä c-segmentin SUV on ensimmäinen Stellantis-konsernin auto, joka on valmistettu uudelle STLA-pohjarakenteelle, ja se on jo saapunut Suomeen.

e-3008 erottuu kilpailijoistaan, kuten Volkswagen ID.4 ja Hyundai Ioniq 5, tarjoten jopa 525 kilometrin WLTP-toimintamatkan, 160 kilowatin latausnopeuden ja 1 250 kilon vetomassan.

Peugeotin tavoitteena on muuttaa koko mallistonsa täyssähköiseksi vuoteen 2025 mennessä, ja vuoteen 2030 mennessä merkki aikoo myydä Euroopassa vain täyssähköisiä autoja.

e-3008:n hinnat Suomessa alkavat 38 950 eurosta hybridimallille, kun taas täyssähköversiot alkavat 49 390 eurosta. Myös tulevaisuudessa on luvassa Long Range -versio, joka tarjoaa 98 kilowattitunnin akun ja 700 kilometrin toimintasäteen sekä nelivetoversion, joka esitellään vuoden 2025 aikana.

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä!
Myyntipalvelumme auttaa mielellään.
Olemme avoinna arkisin klo 8-16.

020 7420910
myyntipalvelu@drivalia.com
Julkaistu 19. helmikuuta 2024
Oliko tästä artikkelista apua?
19. helmikuuta 2024
Jaa tämä artikkeli

Aiheeseen liittyvää

Sähköinen autoilu
Sähköautoilun termistö tutuksi22 huhtikuu - Artikkelin lukuaika: 2 min
Sähköinen autoilu
Euro 7 päästönormit: Millaisia muutoksia päivitetyt määräykset tuovat tullessaan? 02 helmikuu 2023 - Artikkelin lukuaika: 2 min
Sähköinen autoilu
Havaintoja ladattavan hybridiauton käytöstä16 elokuu 2019 - Artikkelin lukuaika: 2 min