Autoilun vartti: Liikenteen verotuksen uudistus - miksi ja miten liikennettä verotetaan?
Autoilun vartin neljännessä jaksossa keskustellaan viime aikoina paljon puhututtaneesta liikenteen verotuksesta ja sen uudistamisesta. Aiheesta Kaisan kanssa keskustelemassa Autotuojat- ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Miten verotusta uudistetaan, millä keinoilla kuluttajien valintoihin vaikutetaan ja tulisiko verotusta ylipäätänsä muuttaa?
Hyppää alta suoraan aiheisiin:
00:23 | Liikenteen verotuksen uudistaminen: Onko juuri nyt ajankohtaista?
02:35 | Minkälaisia veroja tällä hetkellä kerätään ja mitä vaihtoehtoisia autoilun verotuksen malleja keskusteluissa on ollut pöydällä?
06:09 | Autoilun sähköistyminen ja sen vaikutus arvonlisäveron kertymään
09:29 | Miten liikenteen verotuksella voidaan ohjata kuluttajien valintoja ja liikkumista? Esimerkiksi pohdinnassa ollut kilometrivero sekä juuri jatkoa saanut vähäpäästöisten työsuhdeautojen hankintakannustin.
12:38 | Kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa on linjattu, että liikennesektorilla on Suomessa tavoitteena vähentää päästöjä 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Miten erilaiset potentiaaliset verotuksen muutokset vaikuttavat tähän tavoitteeseen?
16:15 | Teimme hiljattain kuluttajakyselyn, jossa kysyimme kansalaisten mielipidettä liikenteen verotuksen uudistamiseen. Suurin osa vastaajista ei tekisi verotukseen mitään muutoksia. Onko tämä varteenotettava vaihtoehto ollenkaan?
17:10 | Mitä jos liikenteen verotukselle ei tehdä mitään? Minkälaisia vaikutuksia tällä olisi?